Danehofs eget logo - ridder på hest med skjold som baggrund

Ridder fra Torvet pryder Danehofs nye logo

14.3.2023
Foto: VisitNyborg

Danehof lancerer i år sit eget logo, der skal indbefatte alt det, som middelalderfestivalen står for: Historie, turnering og underholdning. Ridderen på logoet er inspireret af en reliefsten på Nyborg Torv - samme torv som Christian 3. anlagde sin ridderturneringsbane i 1500-tallet. 

Danehof har fået sit helt eget logo, og til det knytter der sig en særlig historie
Danehof er en middelalderfestival, det er fest og farver, det er musik og dans - og så er det riddere i blanke rustninger på fyriges stridsheste. Og netop riddere, der dyster på Torvet i Nyborg, det sted hvor Christian 3. i 1551 anlagde sin turneringsbane, er blevet et billede på den årlige middelalderfest i Nyborg.

 

Fra reliefsten til logo
Den modige ridder, der sporer sin hest på vej ind i en dyst med lanser, var et oplagt motiv, da Danehof skulle have udviklet sit helt eget logo. Heldigvis var det ikke nødvendigt at lede længe efter en figur af en ridder, der ville gøre sig godt på logoet. Faktisk var det bare at kigge ned på Torvet, for her ligger der 11 smukke reliefsten skabt af den fynske kunstner Jens Bohr. Reliefstenene har alle forskellige riddermotiver og er lavet specifikt til Torvet. De fortæller om middelalderen i Nyborg og om Torvets tidligste anvendelse som turneringsplads. 


”Det nye logo for Danehof er rigtig spændende, fordi det trækker tråde til mange af de elementer, der udgør historien om Danehof. Vi har skjoldet fra Nyborg Slots logo, vi har farverne fra Danmarks Riges Hjertes logo, og så har vi ridderen på den stejlende hest fra en af Jens Bohrs reliefsten. Stenen kan ses på Torvet, der i dag er et naturligt centrum for Danehofmarkedet, og dermed fortæller den vigtige historie om Nyborgs første kongelige turneringsbane,” lyder det fra Mette Ladegaard Thøgersen, leder af kulturhistorisk afdeling og Nyborg Slot. 


”Danehof er blevet et stort event, der hvert år trækker rigtig mange besøgende til Nyborg. Selvfølgelig skal sådan et event have sit eget logo, der kan brande festivalen over for turister, aktører og ikke mindst byens borgere. Vi er meget glade for det færdige logo, der har tråd i historien, men som især bliver den fremtidige grafiske profil, der samler alle de oplevelser, der udgør Danehof,” siger Sanne Hoffensetz Andresen, turisme og oplevelseschef i VisitNyborg.

 

Ridderturnering på julekugler 
Det er ikke første gang, at et af Jens Bohrs riddermotiver fra stenreliefferne bliver brugt i formidlingen af Nyborgs historie. I 2020 kunne man også finde en ridder til hest på årets julekugle, og den sorte ridder på den hvide baggrund, var designet ud fra af et af Jens Bohrs relieffer. Jens Bohr, der er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi (tekstillinjen/grafiklinjen) i 1987, er bosiddende i Mesinge på Hindsholm og har en stor interesse for historien på Fyn.

 

Sten på Torvet formilder historien
I 2020 blev torvet i Nyborg omdannet fra en parkeringsplads til et multifunktionelt byrum, der bl.a. bruges til Danehof og julemarkedet i Jul i den gamle Kongeby. Torvet er lagt med nordisk granit, der er inspireret af den oprindelig turneringsplads (anlagt af Christian 3. i 1551). På Torvet findes der nogle specielle sten: nummersten og de omtalte reliefsten. Nummerstenene blev brugt til at markere, hvor de handlende måtte sætte deres boder op, da der blev afholdt torvemarkeder, og reliefstenene er dekorative middelaldermotiver skabt af kunstner Jens Bohr.

Logoet for Danehof er designet af Sussie Baassel Holdt, der arbejder med visuel kommunikation i Nyborg Kommune. 

Danehofs eget logo - ridder på hest med skjold som baggrund

Foto:VisitNyborg